Stappenplan aanmeldproces
Om een rekening te openen, hebben wij informatie en documenten van je nodig. Deze kun je via je eigen beveiligde omgeving invullen en uploaden. Hieronder leggen we uit wat de stappen zijn en waar je op moet letten.
-
1 Account aanmaken
Je start met het aanmaken van een account via de link in de e-mail die je hebt ontvangen. Bedenk een gebruikersnaam. Deze heb je alleen nodig tijdens het aanmeldproces.
- Bij een gezamenlijke rekening vul je de gegevens in van de eerste rekeninghouder. Eenmaal ingelogd kun je de gegevens van de mede-rekeninghouder toevoegen.
- Bij een minderjarige rekening vul je de gegevens in van de wettelijke vertegenwoordiger. Eenmaal ingelogd kun je de gegevens van het kind toevoegen.
-
2 Inloggen met tijdelijk wachtwoord
Na het aanmaken van een account ontvang je een e-mail van no-reply@blanco.cloud met een tijdelijk wachtwoord. Dit wachtwoord is 5 dagen geldig.
Omdat het een complex wachtwoord is (met hoofdletters, kleine letters en speciale tekens), adviseren we je om het rechtstreeks vanuit je mailbox te kopiëren en hier te plakken.
-
3 Wachtwoord wijzigen
Vervolgens vragen we je om een eigen wachtwoord in te stellen. Kies een wachtwoord dat je zelf makkelijk kunt onthouden, maar dat minimaal de volgende eisen bevat:
- 8 tekens
- 1 cijfer
- 1 hoofdletter
- 1 speciaal teken
-
4 Verifieer jezelf met je mobiele telefoon
Nadat je bent ingelogd met je eigen wachtwoord, ontvang je een sms met een verificatiecode van “Verify.” Voer deze code in op het scherm. Met deze stap rond je de registratie van je account af.
-
5 Basisgegevens
Nu kun je de rest van je gegevens gaan invullen. Je start met de basisgegevens.
- Bij een gezamenlijke rekening voer je eerst de gegevens in van de eerste rekeninghouder. Later in het proces vul je de gegevens aan met informatie over de tweede rekeninghouder.
- Bij een minderjarige rekening voer je eerst de gegevens in van de wettelijke vertegenwoordiger. Later in het proces vul je de gegevens aan met informatie over het kind.
6 Identificeer jezelf
Dan volgt de identificatie. Deze kun je eenvoudig via je mobiele telefoon doorlopen. We leiden je stap voor stap door het proces.
-
Uitnodiging versturen
Je start de identificatie door een link te sturen naar het gewenste telefoonnummer of e-mailadres. Deze kun je openen op een mobiele telefoon.
- Bij een gezamenlijke rekening identificeren de eerste en tweede rekeninghouder zich los van elkaar. Je kunt de uitnodigingen separaat versturen naar de telefoonnummers of e-mailadressen van de beide rekeninghouders.
- Bij een minderjarige rekening identificeert alleen de wettelijke vertegenwoordiger zich. Zijn er twee wettelijke vertegenwoordigers? Dan doorlopen jullie beiden dit proces. Je kunt de uitnodigingen separaat versturen naar de telefoonnummers of e-mailadressen van de vertegenwoordigers.
-
Maak een foto van je legitimatie
Open de link die je via sms of e-mail hebt ontvangen op je mobiele telefoon. We vragen je om een foto te maken van je paspoort of identiteitskaart.
Let op: Zorg dat je je legitimatie bij de hand hebt, want je moet een realtime foto maken. Het systeem accepteert geen kopieën of scans.
-
Maak een foto van jezelf
Maak dan een foto van jezelf. De camera van je mobiele telefoon schakelt automatisch naar de selfiestand. In het scherm verschijnt een ovaal kader waarin je je gezicht moet plaatsen. Zodra je goed in beeld bent, wordt de foto automatisch gemaakt.
Het identificatieproces is nu afgerond. Wij controleren de foto’s die je hebt ingestuurd. Als we aanvullende vragen hebben, brengen we je hiervan op de hoogte.
-
7 Adres- en overige gegevens
Vervolgens vragen we je om je adres- overige gegevens zoals je fiscale vestigingsland. Dit helpt ons vast te stellen waar je belastingplichtig bent. We vragen hierbij om je fiscaal nummer. Voor inwoners van Nederland is dit je burgerservicenummer (BSN).
We zijn wettelijk verplicht om dit op te vragen bij nieuwe klanten, zodat we de benodigde gegevens kunnen delen met de Belastingdienst.
8 Specifieke situaties
Als particuliere belegger stellen we je enkele vragen die belangrijk zijn voor ons als vermogensbeheerder te weten. We hebben deze informatie nodig om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en om zeker te zijn dat we je vermogen op de juiste manier kunnen beheren.
4 vragen
-
1
Ben je een US person?
Het is van belang voor ons om te weten of je mogelijk een US Person bent. Dit is het geval als je Amerikaans staatsburger bent, woonachtig bent of langere tijd hebt gewoond in de Verenigde Staten. Mensen die onder de Amerikaanse wetgeving vallen kunnen niet bij ons kunnen beleggen vanwege complexe belasting- en rapportageverplichtingen.
-
2
Ben je een insider?
We vragen je of je een insider bent van een beursgenoteerde onderneming. Dit zou namelijk kunnen betekenen dat je toegang hebt tot vertrouwelijke informatie. Deze status brengt specifieke regels met zich mee om marktmisbruik, zoals handel met voorkennis, te voorkomen. Wij nemen dit mee in ons vermogensbeheer om te voldoen aan de wet- en regelgeving.
-
3
Heb je een aanmerkelijk belang van meer dan 1%?
Daarnaast willen we weten of je een aanmerkelijk belang van meer dan 1% hebt in een beursgenoteerd bedrijf. Dit betekent dat je een significante invloed kunt uitoefenen op het bedrijf, wat gevolgen kan hebben voor hoe je mag handelen op de beurs. Wij zijn verplicht rekening te houden met deze status in ons beheer.
-
4
Ben je een PEP of verwant met een PEP?
Ook vragen we of je een Politically Exposed Person (PEP) bent of verwant bent aan een PEP. Dit betekent dat je een politieke functie bekleedt of een nauwe relatie hebt met iemand die dit doet. Financiële instellingen, zoals wij, zijn verplicht om extra maatregelen te nemen bij PEP’s om te voorkomen dat vermogen wordt gebruikt voor fraude of witwassen.
-
9 Professionele informatie
Je bent aangekomen bij de vragen van Saxo Bank. Hier vragen we om aanvullende informatie, waaronder details over je beroep.
Let op: Het is belangrijk dat je alle velden invult, anders kun je niet verder naar de volgende stap. Vul daarom alle velden in, ook wanneer je gepensioneerd of niet werkzaam bent en de situatie niet precies aansluit.
-
10 Fiscale informatie
We vragen je of je Amerikaans staatsburger bent of door de belastindienst wordt gezien als inwoner van de VS. Deze vraag kan overlappen met een eerdere vraag.
Als je onder de Amerikaanse wetgeving valt, kan je helaas niet bij ons beleggen vanwege complexe belasting- en rapportageverplichtingen.
-
11 Financiële informatie
Vervolgens vragen we je om je netto jaarinkomen, je vrij beschikbare vermogen en wat je van plan bent te beleggen in de komende 12 maanden. Dit is belangrijk voor ons om een goed beeld te krijgen van jouw financiële situatie.
Heb je een zakelijke rekening?
Om te voldoen aan internationale wet- en regelgeving hebben we aanvullende informatie nodig over je onderneming. Meer informatie over deze termen en hulp bij het invullen van de antwoorden vind je hier: FATCA, CRS, EMIR, UMR
-
FATCA
FATCA verplicht ons om gegevens te rapporteren aan de Amerikaanse belastingdienst als je onderneming onder Amerikaanse belastingregels valt.
-
CRS
CRS is een internationale standaard die ons verplicht om financiële gegevens te delen met belastingautoriteiten wereldwijd om belastingontduiking tegen te gaan.
-
EMIR
EMIR is een Europese regelgeving die gericht is op het vergroten van transparantie en het beperken van risico’s in de handel met derivaten.
-
UMR
UMR is een aanvulling op EMIR en stelt margevereisten verplicht voor partijen die handelen in niet-geclearde derivaten.
-
12 Herkomst vermogen
Hierbij vragen we je de herkomst van je totale vermogen op te geven. Dit betreft niet het bedrag dat je van plan bent te gaan beleggen, maar al het vermogen.
- Bij een gezamenlijke rekening gaat het om het vermogen van de eerste en de tweede rekeninghouder samen.
- Bij een minderjarige rekening met twee wettelijke vertegenwoordigers, gaat het om het vermogen van de wettelijke vertegenwoordigers samen.
-
13 Herkomst van belegbare activa
Onderdeel van onze onderzoeksplicht is dat wij weten waar het vermogen vandaan komt dat je bij ons gaat beleggen. Bij elk antwoord dat je aanvinkt stellen we aanvullende vragen.
Mogelijk vragen we je op een later moment om documentatie om deze gegevens te kunnen verifiëren. Wij zijn wettelijk verplicht de herkomst van het vermogen te controleren.
Meer informatie hierover vind je in de blog: Hoe wij samen bijdragen aan een integere sector
-
14 Wij controleren je gegevens
Als het goed is heb je nu alle stappen doorlopen. Is alles afgevinkt in je persoonlijke dashboard? Dan pakken wij het vanaf hier op. De eerstvolgende werkdag bekijken wij jouw aanmelding en geven we je een update.
Als alles klopt, ontvang je van ons de ondertekenformulieren per e-mail en gaan we je rekening openen. Dit duurt gemiddeld een week. Voor zakelijke rekeningen duurt dit enkele dagen langer.
-
Upload je documenten
In de online omgeving is er een mogelijkheid om documenten eenvoudig en veilig te uploaden. Denk aan documenten zoals:
- Extra foto van je paspoort
- Geboorteakte
- Rekeningafschrift
- Documentatie herkomst vermogenWij laten het je weten als wij bepaalde informatie nodig hebben.
Vragen?
Als je nog vragen hebt over het aanmeldproces, neem dan gerust contact met ons op. Ons team staat klaar om je te helpen.