Hoe wij samen bijdragen aan een integere sector
- Door: Yvonne Biemans
- 22 januari 2025
- Leestijd: 2 minuten
Om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen en bij te dragen aan een integere financiële sector voeren wij onderzoek uit naar zowel bestaande als nieuwe klanten. Dit kan betekenen dat we je vragen om documentatie over je financiële situatie. Graag leggen we uit waarom dit nodig is en wat dit voor jou betekent.
Wat houdt de Wwft in?
Als vermogensbeheerder zijn we verplicht om te voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze wet is bedoeld om te voorkomen dat criminelen geld witwassen of dat terrorisme wordt gefinancierd. Hoewel dit misschien een ver-van-je-bed-show lijkt, geldt deze verplichting voor iedereen die in onze sector actief is.
Wij nemen deze verantwoordelijkheid zeer serieus. Het gaat ons niet alleen om het naleven van de wet, maar ook om het bijdragen aan een eerlijke en integere financiële sector. Dit zien we als een belangrijke maatschappelijke taak.
Wat betekent dit in de praktijk?
Als je dit vertaalt naar de praktijk betekent dit dat wij moeten weten wie onze klanten zijn en waar hun vermogen vandaan komt. Dit helpt ons te voorkomen dat onze diensten worden misbruikt. Daarom onderzoeken we zowel bestaande als nieuwe klanten op integriteit. Om dit proces goed te stroomlijnen, hebben we onze interne procedures onlangs aangepast. Zo zorgen we ervoor dat we efficiënt en zorgvuldig te werk gaan.
Het kan voorkomen dat we bij het openen van een nieuwe rekening of een bijstorting extra informatie opvragen over onder andere de herkomst van het vermogen. Hoe groter het vermogen, hoe uitgebreider ons onderzoek zal zijn. Dit is een standaardprocedure die we uitvoeren voor al onze klanten. Daarnaast doorlopen we momenteel alle bestaande klantdossiers. Dit betekent dat we je ook kunnen vragen om aanvullende documentatie, zelfs als er geen wijzigingen zijn in je portefeuille.
Het kan hierbij gaan om documenten zoals:
- Een verkoopcontract van een verkochte woning of een verkocht bedrijf
- Een akte van verdeling bij een erfenis
- Een kopie van je aangifte inkomstenbelasting
We vinden het niet altijd fijn om jou hier als klant mee te belasten, want we begrijpen dat dit extra inspanning vraagt. Om het proces zo efficiënt mogelijk te maken, vragen we je om zo volledig mogelijk te zijn in het aanleveren van documenten. Hoe vollediger de informatie is die wij ontvangen, hoe kleiner de kans dat we later opnieuw bij je moeten aankloppen met aanvullende vragen.
Persoonlijk contact blijft centraal
De onderzoeken naar bestaande en nieuwe klanten nemen veel van onze tijd in beslag. Maar dit mag nooit ten koste gaan van onze aandacht voor onze klanten. Om dit te waarborgen, hebben we ons team versterkt met drie nieuwe collega’s. Zo zorgen we ervoor dat deze processen soepel en zorgvuldig verlopen, terwijl we onze kernwaarde – persoonlijk contact – blijven waarmaken.
Bij Bloei vermogen geloven we dat vermogensbeheer meer is dan alleen cijfers. Het gaat om vertrouwen, bereikbaarheid en de zekerheid dat je altijd bij ons terecht kunt. Of je nu een vraag hebt of advies nodig hebt, wij nemen de tijd om je met zorg en professionaliteit te helpen. Want uiteindelijk draait het om wat écht belangrijk is: jou als klant centraal stellen.
Conclusie
De Wwft vergt veel van onze capaciteit en vraagt ook van jou inspanning, maar heeft een groter doel: samen werken aan integere financiële sector en een veiligere en duurzame wereld. Heb je vragen over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag!
-
Yvonne Biemans
Adviseur en partner -
Yvonne ontvangt nieuwe klanten van Bloei Plus met open armen en zorgt ervoor dat hun start met beleggen soepel en vlekkeloos verloopt.
Gerelateerde artikelen
-
Bloei updates
Beleggen en belasting: Veranderingen in 2025
Met Prinsjesdag zijn er nieuwe belastingregels aangekondigd voor vermogen en beleggen in box 3. Deze veranderingen kunnen invloed hebben op de belasting die je als belegger betaalt over je vermogen.Lees meer -
Bloei updates
Tijdelijke verhoging van onze minimale inleg
Vanaf januari 2025 hebben we de minimale inleg voor nieuwe klanten tijdelijk verhoogd naar € 100.000. Voor zakelijke klanten geldt een minimum van € 250.000. We lichten graag toe waarom dit nodig is.Lees meer -
Bloei updates
Het is zover: de app van Bloei!
Na maanden van hard werken, introduceren we met trots de Bloei app. Met de app kun je op een snelle en eenvoudige manier altijd en overal inzicht krijgen in je belegde vermogen en rendement.Lees meer
-
Op de hoogte blijven?
Ontvang je ons maandbericht nog niet en wil je op de hoogte blijven van onze blogs? Schrijf je dan hier in.
Wij gaan zorgvuldig om met je contactgegevens en het is altijd mogelijk om je uit te schrijven voor onze e-mails.
-
Schrijf je in voor ons maandbericht